Piyasa Değeri Nasıl Hesaplanır ?
Bir malın yada hizmetin piyasa değeri o
malın yada hizmetin alımı veya satımı için anlaşılan fiyatıdır.
Finansal piyasalarda
kullanılan genel kabul görmüş şirket piyasa değerleme yöntemleri farklı
başlıklar altında incelenebilir. Bunlara örnek vermek gerekirse :
1. Fiyat / Kazanç
oranı yöntemi
2. Net aktif değeri
yöntemi
3. Net bugünkü
değer yöntemi
4. Tasfiye değeri
yöntemi
5. Yeniden yapma
değeri yöntemi
6. İşleyen teşebbüs
değeri yöntemi
7. Emsal değeri
yöntemi
8. Ekspertiz değeri yöntemi
9. Amortize edilmiş
yenileme değeri yöntemi
10. Temettü verimi
yöntemi
Hisse senetlerinin piyasa değeri ise o hissenin alımı yada
satımı için anlaşılan fiyatıdır. Bu hisse değerini şirketin hisse sayısıyla
çarparsak da şirketin piyasa
değerini bulmuş oluruz. Örneğin bir inşaat şirketiniz var ve hissesinin borsada ki kapanış fiyatı 2,5 tl
olsun. Şirketinde toplam hisse sayısı 4,000,000 olsun. Öyleyse bu
şirketin piyasa değeri 4,000,000 * 2,5 = 10,000,000 tl olur. Dikkat edilirse
piyasa değeri sürekli değişiklik gösteren bir miktardır ve bu sebeple tek
başına bir anlam ifade etmez. Genelde temel analizde piyasa değeri / defter
değeri adlı göstergede kullanılır.
Şirket
değerini hesaplarken çeşitli özellikler bu şirketin değerini artırır yada
azaltır. Bu özellikler bir şirketin piyasa değerinin yüksek olmasında oldukça
önemli etkenlerdir.
Bu
faktörler ise şunlardır :
-Şirketlerin
Entelektüel Sermaye Seviye Kriterleri;
- Yönetim ve organizasyon güçleri,
- Kurumsallaşma seviyesi,
- Kurum ve marka kimliğine yaptıkları yatırımlar,
- İnsan kaynakları yönetimi,
- Pazarlama, dağıtım kanalları gücü,
- IT alt yapısı,
- Bulunduğu sektöre yönelik kullandığı teknolojilerin seviyesi,
- ARGE kabiliyeti,
- Know – How becerisi
- Patent ve lisans durumları
- Doğal ve sosyal çevreye yaptıkları yatırımlardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder